Szkoła Podstawowa nr 27 w Toruniu

autor: Hania Zaustowicz
(klasa III)



--> WARTO WIEDZIEĆ

JAK POMÓC DZIECKU, GDY:
1.ma trudności z odrabianiem lekcji bądź przyswojeniem sobie zadanego materiału:
- zadbaj o to, aby w miejscu przeznaczonym do nauki nic nie rozpraszało dziecka
- podpowiedz, aby naukę rozpoczynało od najtrudniejszych partii materiału przechodząc ku łatwiejszym
- nie odrabiaj lekcji za dziecko, ale mu w tym pomagaj
- zachęć, aby uczyło się na głos
- nie zmuszaj do nauki bez przerwy
- ogranicz dodatkowe zajęcia pozaszkolne, aby nie było zbyt przemęczone
- gdy jest wzrokowcem – powinno używać kolorowych pisaków i długopisów, podkreślać, rysować, zapisywać na karteczkach kluczowe słowa, stosować pomoce wizualne (slajdy, kasety video), pracować w ciszy
- gdy jest słuchowcem – głośno powtarzać najważniejsze treści do zapamiętania, śpiewać, rymować, nagrywać najważniejsze informacje na kasetę audio i odtwarzać, wykorzystać dialogi, rozmowy
- gdy jest kinestetykiem – wykorzystywać dynamikę całego ciała, powtarzać materiał chodząc po pokoju, wycinać, lepić z plasteliny, demonstrować pojęcia za pomocą ruchów i gestów (kalambury)
- doradź, żeby zanim sięgnie do podręcznika przez 15 minut wyszukiwało ciekawostek na zadany temat w Internecie; w ten sposób łatwiej mu zapamiętać treści z podręcznika, a na lekcji będzie dobrze przygotowany, bo wie kilka rzeczy więcej

2. ma trudności z ortografią
- założyć zeszyt ze słówkami, w którym dziecko będzie zapisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi lub ortograficznymi wyjątkami, aby w razie wątpliwości mogło zajrzeć do niego

3. jest dyslektykiem (trudności w czytaniu i pisaniu)
-systematycznie sprawdzać zeszyty
- chwalić za najdrobniejszy sukces, rozwijać mocne strony
- dać do słuchania nagrania lektur z kaset
- słuchać jak dziecko czyta samodzielnie, po cichu i na głos
- powinno używać ołówka do pisania i gumki, specjalnej nasadki na palce
- powinno pisać na komputerze od II klasy
- ćwicz z nim analizę i syntezę wzrokową poprzez puzzle i układanki
- grajcie w piłkę (ćwiczenie koordynacji ręki lub oka)
- wprowadź dietę bez tłuszczów zwierzęcych, konserw, octu, nadmiaru słodyczy

Na podstawie materiałów ze strony www.dlarodzinki.pl opracowała Beata Goc


INNE ARTYKUŁY

SZKOŁA BEZ PRZEMOCY
JAK WYCHOWAĆ OPTYMISTĘ
ZASADY MĄDREGO KARCENIA
JAK POMÓC DZIECKU, GDY: