--> WARTO WIEDZIEĆ
JAK POMÓC DZIECKU, GDY:
1.ma trudności z odrabianiem lekcji bądź przyswojeniem sobie zadanego materiału:
- zadbaj o to, aby w miejscu przeznaczonym do nauki nic nie rozpraszało dziecka
- podpowiedz, aby naukę rozpoczynało od najtrudniejszych partii materiału przechodząc ku łatwiejszym
- nie odrabiaj lekcji za dziecko, ale mu w tym pomagaj
- zachęć, aby uczyło się na głos
- nie zmuszaj do nauki bez przerwy
- ogranicz dodatkowe zajęcia pozaszkolne, aby nie było zbyt przemęczone
- gdy jest wzrokowcem – powinno używać kolorowych pisaków i długopisów, podkreślać, rysować, zapisywać na karteczkach kluczowe słowa, stosować pomoce wizualne (slajdy, kasety video), pracować w ciszy
- gdy jest słuchowcem – głośno powtarzać najważniejsze treści do zapamiętania, śpiewać, rymować, nagrywać najważniejsze informacje na kasetę audio i odtwarzać, wykorzystać dialogi, rozmowy
- gdy jest kinestetykiem – wykorzystywać dynamikę całego ciała, powtarzać materiał chodząc po pokoju, wycinać, lepić z plasteliny, demonstrować pojęcia za pomocą ruchów i gestów (kalambury)
- doradź, żeby zanim sięgnie do podręcznika przez 15 minut wyszukiwało ciekawostek na zadany temat w Internecie; w ten sposób łatwiej mu zapamiętać treści z podręcznika, a na lekcji będzie dobrze przygotowany, bo wie kilka rzeczy więcej
2. ma trudności z ortografią - założyć zeszyt ze słówkami, w którym dziecko będzie zapisywać wyrazy z trudnościami ortograficznymi lub ortograficznymi wyjątkami, aby w razie wątpliwości mogło zajrzeć do niego
3. jest dyslektykiem (trudności w czytaniu i pisaniu)
-systematycznie sprawdzać zeszyty
- chwalić za najdrobniejszy sukces, rozwijać mocne strony
- dać do słuchania nagrania lektur z kaset
- słuchać jak dziecko czyta samodzielnie, po cichu i na głos
- powinno używać ołówka do pisania i gumki, specjalnej nasadki na palce
- powinno pisać na komputerze od II klasy
- ćwicz z nim analizę i syntezę wzrokową poprzez puzzle i układanki
- grajcie w piłkę (ćwiczenie koordynacji ręki lub oka)
- wprowadź dietę bez tłuszczów zwierzęcych, konserw, octu, nadmiaru słodyczy
Na podstawie materiałów ze strony www.dlarodzinki.pl opracowała Beata Goc
|
INNE ARTYKUŁY
|